Goed functionerende binnensteden zijn essentieel voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat en daarmee voor een goed functionerende stedelijke en regionale economie. Bijzondere aandacht blijft nodig voor de veranderende detailhandelsstructuur en de gevolgen die dit heeft voor onze binnensteden. Functies als horeca, cultuur en wonen worden belangrijker. We moeten ondernemers kansen geven de binnenstad opnieuw uit te vinden. Onze centra veranderen van een place to buy naar een place to be. De G40 is een actieve partner in de Retailagenda met andere overheden en organisaties van ondernemers.
Monique Esselbrugge (Nijmegen) is de bestuurlijk trekker van de themagroep Vitale binnensteden.
Contactpersoon: Ilse Nieskens i.nieskens@nijmegen.nl.
De G40 is partner in de Retailagenda. De Retailagenda biedt verschillende mogelijkheden voor gemeenten, zoals intervisie. De bevindingen van het reviewteam Lokale Transformatie en de resultaten van de enquête onder gemeenten met een RetailDeal staan in de publicatie Lokale transformatie. Wat werkt wel? Wat werkt niet? (pdf, ook via deze link als webpublicatie).
Contactpersoon Retailagenda Irma IJdens: irma.ijdens@retailland.nl.
- Meer informatie over de Retailagenda, o.a. kennisuitwisseling en intervisiebijeenkomsten: www.retailland.nl
- Kennisdossier Vitale binnensteden
- Publicatie De Nieuwe Binnenstad (Platform31)
- Meer informatie over regelgeving van mengvormen van detailhandel en overige functies: blurring en regelgeving
Nieuws
- Bruisende Binnensteden op de agenda van de G40-netwerkdag (27 mei)
- Actief aan de slag met het thema binnenstad (24 maart 2021)
- Nieuw leven in vitale binnensteden (23 juni 2020)
- Binnenstad van de toekomst; de faciliterende rol van gemeenten (21 november 2018)